The MFG Speyer flying club is operating their own flying school which recently has been certified as an Approved Training Organisation (ATO) according to EASA regulations. As a non-profit, the MFG keeps the costs of learning to fly down, making it easier to earn a pilot’s license. This allows the theoretical and practical instruction for a Light Aircraft Pilot Licence EASA LAPL(A) and the Private Pilot Licence EASA-PPL(A) under visual flight rules (VFR) and with the class rating for single piston engine airplanes (SEP). Furthermore it is possible to obtain the night flying rating (VFR night). The theory training is realized at MFG via an on-line telecourse and optionally by ground instruction with an FI.
Flight training requirements?
Before starting the training you have to fulfill the following EASA requirements:
- A class 2 medical
- Governmental reliability check according to Aviation safety laws
- Become a member of the MFG Speyer
How much is it?
The following model calculation is based on the required minimum hours for either the LAPL(A) and PPL(A) and flight training on a Cessna C-152. We cannot guarantee that you as a student will obtain your license within these legally required minimums:
Theory distance learning course | 152,00 € | |||
Cost for the practical training: | ||||
LAPL-A | 30 block hours à 125,00 € | 3.750,00 € | ||
PPL-A | 45 block hours à 125,00 € | 5.625,00 € | ||
Cost for FI: | ||||
~ 60 hours à 43,00 € | 2580,00 € | |||
~ 85 hours à 43,00 € | 3.655,00 € | |||
Total: | LAPL-A | 6482,00 € | ||
PPL-A | 9432,00 € |
In addition to the direct costs in the ATO you have to expect expenses for the club fee, the medical, Examinators, fees for the theoretical tests, landing fees etc. Diese sind in der Infobroschüre mit aufgelistet. Die Aufnahmegebühr beträgt 2 x 125 €. Der monatliche Mitgliedsbeitrag reduziert sich während der Ausbildung auf 18 €. Abweichungen entstehen auch, wenn auf anderen Flugzeugtypen geflogen wird.
Weiterführende Informationen und die Inhalte der Ausbildung sind in der folgenden Infobroschüre zusammengefasst:
LAPL oder PPL, wo ist der Unterschied?
LAPL(A) | PPL(A) | |
Fliegen in Europa | ja | ja |
Fliegen außerhalb Europas | nein | ja |
Mindeststunden Praxis | 30 | 45 |
Jährliches Medical ab 60 Jahren | nein | ja |
Flugzeug bis 2000 kg fliegen | ja | ja |
Flugzeuge > 2000 kg fliegen | nein | ja |
Flugzeuge > 4 Sitzplätze fliegen | nein | ja |
Multi-Engine Berechtigung möglich | nein | ja |
Instrumentenflugberechtigung möglich | nein | ja |
Fluglehrer
Derzeit stehen 6 Fluglehrer für die Ausbildung zum PPL und LAPL zur Verfügung. Eine Übersicht und Kontaktdaten sind hier zu finden.
Die Schulmaschinen:
Die Schulung findet momentan mit einer Cessna 152 statt. Alternativ sind auch Flugstunden mit der PA-28 D-EFWM möglich (190€/h) siehe Hangar.
Flugstundenpreise (inkl. Kraftstoff) bei Schulung:
Cessna C-152 | 125,00 € |
Piper PA-28: | 190,00 € |
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